De luchtvaartsector staat onder druk om sneller, efficiënter en vooral duurzamer te opereren. Vliegtuigen bestaan steeds vaker uit lichte composietmaterialen, die bijdragen aan een lager brandstofverbruik. Maar diezelfde materialen zijn kwetsbaar voor schade, bijvoorbeeld door hagel, botsingen op de grond of ruwe bagageafhandeling. Reparaties zijn vaak tijdrovend, duur en leiden tot onnodige verspilling van onderdelen. Precies daar ligt ruimte voor verbetering.
Binnen het Europese BiDebA-project werkt technologiebedrijf GMI Aero aan een oplossing die slim inspeelt op deze uitdaging. De methode is te vergelijken met het plakken van een pleister: snel, doeltreffend en zonder blijvende schade. Door biobased lijmen te combineren met verwarmingstechnologie kunnen beschadigde delen van een vliegtuig efficiënt worden hersteld, zónder dat onderdelen vervangen hoeven te worden. Bovendien zijn de lijmen gemaakt van hernieuwbare grondstoffen en eenvoudig te verwijderen, wat hergebruik mogelijk maakt.
Minder stilstand, minder verlies
Elke dag dat een toestel aan de grond staat, levert financieel verlies op. Met de techniek van GMI Aero kunnen lichte beschadigingen in composietdelen binnen een uur worden gerepareerd. Dat voorkomt onnodige stilstand en verlaagt de kosten voor luchtvaartmaatschappijen. Ook zijn er minder gespecialiseerde monteurs nodig, wat bijdraagt aan lagere operationele kosten.
De techniek achter de pleister
Kern van de innovatie is de Quick Composite Repair (QCR) verwarmingsdeken. Deze deken maakt het mogelijk om zonder demontage en zonder gebruik van gevaarlijke apparatuur lokaal hitte toe te passen op de beschadigde plek. De reparatie is net zo eenvoudig als het aanbrengen van een pleister: snel, tijdelijk als het moet, en makkelijk te verwijderen als dat nodig is.
Oplosbare biolijmen
Uniek aan deze aanpak zijn de gebruikte biolijmen. Ze zijn sterk genoeg om schade te herstellen, maar kunnen op commando worden losgemaakt. Daardoor hoeft bij een vervolgschade of inspectie geen materiaal meer te worden weggesneden of vervangen. Dat voorkomt afval en maakt hergebruik van onderdelen mogelijk. Omdat de lijmen bovendien zijn gebaseerd op biologische grondstoffen, verkleint dit de ecologische voetafdruk van onderhoudsprocessen.
Over BiDebA
BiDebA (BioBased Debondable Adhesives) is een Interreg-project in Noordwest-Europa. Het richt zich op de ontwikkeling van biobased lijmen die op gecontroleerde wijze weer los te maken zijn. Doel is om in sectoren zoals luchtvaart, auto-industrie en elektronica onderhoud, reparatie en hergebruik eenvoudiger te maken.
Bron: BiDebA en engineersonline.nl









